Tuesday, October 12, 2010

News... lagi...

Warga emas maut dirempuh ETS

Oleh Muhammad Saufi Hassan
bhnews@bharian.com.my

NAJIB (kanan) melihat keadaan lelaki warga emas yang dirempuh ETS ketika ingin melintas laluan berkembar kira-kira 1 km dari Stesen Kereta Api Batu Gajah, Ipoh, semalam.

NAJIB (kanan) melihat keadaan lelaki warga emas yang dirempuh ETS ketika ingin melintas laluan berkembar kira-kira 1 km dari Stesen Kereta Api Batu Gajah, Ipoh, semalam.

Insiden pertama sejak dilancar Julai lalu


BATU GAJAH: Seorang lelaki berusia 71 tahun maut dirempuh Kereta Api Elektrik (ETS) dipercayai ketika ingin melintas landasan berkembar 1 kilometer (km) dari Stesen Kereta Api Batu Gajah di sini, semalam.

Ketua Polis Daerah Batu Gajah, Asisten Komisioner Najib Mohamad berkata, dalam kejadian jam 10.42 pagi itu, mangsa yang dikenali sebagai Mani cuba melintas laluan berkembar itu seorang diri sebelum dilanggar kereta api yang datang dari arah Kuala Lumpur menuju Ipoh.

“Ketika kejadian mangsa sedang menolak basikal untuk menyeberangi laluan itu dan dipercayai tidak menyedari kehadiran kereta api itu sebelum dilanggar sehingga menyebabkan mangsa mengalami kecederaan teruk di beberapa anggota badan.

“Mangsa tercampak sejauh 10 meter dari tempat kejadian dan cedera parah dari kepala hingga pinggang akibat rempuhan kuat menyebabkan mati di tempat kejadian. Mangsa dibawa ke Hospital Batu Gajah untuk dibedah siasat,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Beliau berkata, tiada sebarang pengenalan diri ditemui pada badan mangsa dan meminta orang ramai atau sesiapa saja yang kehilangan ahli keluarga menghubungi Ibu Pejabat Polis (IPD) Batu Gajah di talian 05-3662222 untuk pengecaman mayat mangsa.
Katanya, ia kejadian kedua selepas seorang wanita maut dirempuh oleh kereta api tetapi bukan ETS ketika ingin melintas laluan berkembar itu beberapa bulan lalu walaupun jejantas sudah disediakan untuk kegunaan orang awam.

“Segelintir orang awam sengaja memotong pagar keselamatan yang disediakan untuk menghalang mereka melintasi laluan kereta api tetapi ada di antara mereka yang masih berdegil untuk terus menggunakan 'jalan pintas' yang ternyata membahayakan keselamatan, " katanya.

Difahamkan ETS berkenaan meneruskan perjalanan ke Stesen Kereta Api Ipoh dan membuat laporan di IPD Ipoh.

~my write-up~ Berita Harian 12.10.2010

0 comments:

Post a Comment