Tuesday, October 5, 2010

....3

Pelajar terlantar disuntik penyamun

Oleh Muhammad Saufi Hassan

2010/08/25
E-mel Artikel Cetak Artikel Tanda Artikel Besarkan Saiz Teks Kecilkan Saiz Teks Komen Artikel

IPOH: Seorang pelajar tingkatan lima sebuah sekolah di sini, bukan saja menjadi mangsa samun seorang lelaki tidak dikenali, malah turut disuntik sejenis cecair yang tidak diketahui hingga menyebabkannya terlantar di hospital sejak seminggu lalu.

LAWAT...Dr Mah menziarahi Chea, semalam.
LAWAT...Dr Mah menziarahi Chea, semalam.

Lebih membimbangkan, doktor kini memantau keadaan mangsa dari semasa ke semasa bagi mengenal pasti cecair yang disuntik lelaki terbabit.

Berdasarkan pemeriksaan awal dan ujian darah, doktor mengesahkan mangsa tidak dijangkiti jangkitan seperti virus, hepatitis atau HIV, namun pihak hospital akan memantau keadaan mangsa dan menjalankan ujian darah kali kedua dalam tempoh tiga bulan lagi.

Dalam kejadian kira-kira jam 9 malam 16 Ogos lalu, mangsa, Chea Kiat Heong, 17, pelajar lelaki Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan (SMJKC) Sam Tet, kini trauma selepas disamun individu tidak dikenali ketika pulang dari sebuah pasar raya berhampiran sekolahnya selain turut disuntik sejenis cecair pada tangan kirinya.

Bapa mangsa, Chea Tsu Tong, 54, berkata ketika kejadian, anaknya ditolak dari belakang oleh lelaki terbabit sebelum disuntik dengan cecair berkenaan selepas anaknya terjatuh ke lantai jejantas.

Katanya, sebaik terjatuh, lelaki terbabit melarikan dompet anaknya.

“Ketika kejadian, anak saya keluar membeli alat tulis di sebuah pasar raya berdekatan sekolah dan ketika dalam perjalanan pulang, dia tiba-tiba ditolak lelaki terbabit.

“Anak saya berjalan bersendirian ketika melalui jejambat berkenaan tambahan keadaan di situ agak sunyi dan gelap,” katanya ketika ditemui di Hospital Raja Permaisuri Bainun (HRPB) di sini, semalam.

Menurutnya, anaknya tidak sedar ada lelaki mengekori dari belakang sebelum menolaknya hingga jatuh lalu menyuntik dengan jarum sebelum melarikan dompetnya.

Katanya, bagaimanapun, dia lega selepas ujian darah mendapati anaknya tidak dijangkiti sebarang jangkitan dan sudah membuat laporan polis.

Kejadian menimpa mangsa turut mendapat simpati Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Kerajaan Tempatan, Hal Ehwal Pengguna, Alam Sekitar, Pengangkutan dan Hal Ehwal Bukan Islam Perak, Datuk Dr Mah Hang Soon yang melawatnya semalam.

Dr Mah berkata, pihaknya gembira dengan keputusan ujian darah yang dijalankan beberapa hari lalu dan prihatin terhadap kejadian menimpa mangsa.

0 comments:

Post a Comment