Tuesday, October 5, 2010

Antara Crime News...

Jeritan selamat 21 penumpang
Oleh Muhammad Saufi Hassan
bhnews@bharian.com.my
2010/07/22

BAS ekspres yang dalam perjalanan ke Alor Setar terbakar berhampiran Terowong Menora, di Kuala  Kangsar, awal pagi semalam.
BAS ekspres yang dalam perjalanan ke Alor Setar terbakar berhampiran Terowong Menora, di Kuala Kangsar, awal pagi semalam.

KUALA KANGSAR: Jeritan seorang lelaki menyelamatkan 21 penumpang lain termasuk ibu dan adiknya serta dua pemandu dalam kebakaran bas dua tingkat di Kilometer 257.5, Lebuh Raya Utara-Selatan, berdekatan Terowong Menora, dekat sini awal pagi semalam.

Dalam kejadian jam 2.20 pagi itu, Muhammad Hafiz Zulkifli, 20, yang berada di tingkat atas bas milik Shamisha Holiday Express, menjerit sekuat hati apabila menyedari kenderaan yang dalam perjalanan dari Shah Alam, Selangor ke Alor Setar, Kedah itu sedang terbakar dan mengeluarkan kepulan asap.

Ibu Muhammad Hafiz, Azizah Kamis, 55, yang turut menaiki bas itu berkata, dia dan anaknya sebelum itu sudah menghidu bau hangit, tetapi menyangka tayar bas pancit.
“Curiga dengan bau itu, anak lelaki saya meninjau ke belakang bas untuk memastikan apa yang berlaku dan dia terkejut lalu menjerit apabila mendapati api sudah marak di bahagian belakang kenderaan kami naiki, menyebabkan penumpang bas terjaga dari tidur.

“Pemandu bas kemudian segera memberhentikan kenderaan dan membuka pintu kecemasan untuk membolehkan penumpang bergegas turun menyelamatkan diri sebelum api terus marak membakar seluruh bas,” katanya ketika dihubungi Berita Harian, di sini, semalam.

Azizah yang berasal dari Anak Bukit, Alor Setar berkata, dia bersyukur Muhammad Hafiz dan seorang lagi anaknya, Nurul Fatihah Zulkifli, 19, yang juga menaiki bas sama selamat.

“Bagaimanapun, tujuh beg kami yang diletakkan dalam tempat simpanan beg bas itu musnah terbakar,” katanya.
Sementara itu, Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Kuala Kangsar, Mohamad Ruslan Abdul Razak berkata, pihaknya menerima panggilan kecemasan jam 2.25 pagi sebelum bergegas ke tempat kejadian dan mengambil masa 10 minit untuk memadamkan kebakaran.

Katanya, siasatan awal mendapati kebakaran berpunca daripada bahagian belakang enjin bas terbabit dan kerugian dianggarkan lebih RM500,000.

Ketua Polis Daerah Kuala Kangsar, Superintendan Abdul Gaffar Muhammad ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan kejadian itu.

Katanya, dua penumpang bas terbabit membuat laporan di Ibu Pejabat Polis (IPD) Kuala Kangsar, semalam.

0 comments:

Post a Comment